Maak gebruik van Click & Collect
Al enige tijd worden klanten niet meer ontvangen bij jou in de winkel komen om producten te kopen door de oplopende corona besmettingen. De winkels moeten gesloten blijven tot de besmettingen weer terug lopen. Op 2 februari is in de persconferentie bekend gemaakt dat winkeliers gebruik mogen maken van een nieuw concept, “Click & Collect”. Dit houdt in dat klanten online een bestelling mogen plaatsen en op locatie de bestelling mogen ophalen. Dit is onwijs goed nieuws!
Wat is Click & Collect?
Click & Collect is een methode waarbij de consument online of telefonisch een bestelling plaatst en afhaalt op locatie. Eigenlijk kun je het dus ook “bestellen en afhalen” noemen, waarbij “click” op het klikken op de website/app en uiteindelijk het bestellen slaat, en “collect” op het product afhalen.
Hoe kan ik dit implementeren voor mijn klanten?
Laten wij dit nou net speciaal voor jou hebben ingebouwd… ;-). Naast het feit dat Plannen.nl je volledige agenda automatiseert, hebben wij het Click & Collect systeem ook geïmplementeerd. Zo geef jij je klanten zelf de mogelijkheid om gemakkelijk de gewenste afhaallocatie, datum en tijd te selecteren. Wil jij dit ook aanbieden aan jouw klanten? Klik hier en meld je aan voor Click & Collect voor maar € 15,- per maand, inclusief Checkgesprek SMS’jes en maandelijks opzegbaar.
Wat zijn de regels?
Zowel voor de klanten als de winkeliers is dit een positieve ontwikkeling. De winkeliers kunnen meer omzet genereren en de klanten hebben (eerder) de gewenste producten in huis. Vanuit de overheid zijn hier een aantal regels voor opgesteld:
-
De bestelling wordt vooraf (op afstand) geplaatst bij een winkel of een locatie met een winkelfunctie.
-
De klanten ontvangen een bevestiging met een tijdslot waarop zij de producten mogen komen afhalen. Er moet minimaal 4 uur tussen zitten vanaf het moment van bestellen en het moment dat de consument de producten mag afhalen.
-
De klant ontvangt een afspraakbevestiging met aanvullende informatie om de bestelling veilig op te kunnen halen.
-
De klant haalt de bestelling op aan de deur van de winkel, waar het winkelpersoneel klaarstaat met de bestelling.
-
De bestelling wordt door 1 persoon opgehaald en alleen als je klachtenvrij bent.
-
De betalingen worden zoveel mogelijk vanuit huis vooraf of achteraf gedaan. Op locatie moet er zoveel mogelijk contactloos worden afgerekend.
Wat zijn de voordelen?
Voordelen in overvloed! De voordelen zetten wij voor jou op een rijtje:
-
Eén hiervan is, is dat je jouw klanten een veilige omgeving biedt om de bestelling op te halen waarbij de richtlijnen vanuit het RIVM goed gevolgd kunnen worden.
-
Daarnaast biedt dit voor jouw bedrijf kansen om alsnog je voorraad te verkopen en meer omzet te genereren.
-
Meer contact met jouw (vaste) klanten. Wij kunnen het ons ook goed voorstellen dat jij ‘s avonds wakker hebt gelegen, omdat je het klantcontact mist.
-
Net zoals jij dat vindt, vinden klanten het belangrijk om aandacht te krijgen. Zeker ten behoeve van de klantloyaliteit is dit een positieve ontwikkeling. Dit zal voor een klant niet onopgemerkt blijven en dus ook (vaak) in gedachten blijven hangen. Uiteindelijk kan wat extra aandacht veel goeds opleveren waarbij jij als bedrijf je vaste klantenkring kunt blijven onderhouden.
-
Je kunt klanten vooraf laten betalen en dit voorkomt no-shows. Een afspraak dat niet komt opdagen, is natuurlijk mega vervelend en tijdrovend.
Al deze voordelen, klinken als een win-win toch?
Tips hoe je dit het beste en binnen no-time kunt inzetten voor je klanten
Door het platform Plannen.nl hebben bedrijven een eigen ontwikkeld plan-systeem. Het Click & Collect concept is al in Plannen.nl ingebouwd! Hoe fijn is dat?
-
Ga naar de volgende website om je aan te melden: https://www.plannen.nl/register
-
Vul de openingstijden in
-
Vul je locaties in waar de klanten mogen afhalen
-
Maak tijdvakken aan waar de klant uit kan kiezen om de bestelling op te halen
-
Vul in hoeveel plekken je beschikbaar hebt per tijdslot
-
Plaats de widget op jouw website, deel de boekingspagina op jouw social media of stuur een link mee in de orderbevestigingen van de klanten.
Er zijn ook mogelijkheden om de klant direct te laten betalen voor de gekozen producten.
Heb je vragen of heb je hulp nodig? Vraag een demo-rondleiding aan, bel ons op of mail ons. Wij staan voor jou klaar om je te helpen met Click & Collect.