Klanttevredenheid is iets wat alle ondernemers enorm belangrijk vinden. Uit vele onderzoeken en ervaringen is gebleken dat een tevreden klant, indirect meehelpt aan het opbouwen van een succesvolle onderneming. Tevreden klanten hebben is natuurlijk super fijn, maar daarnaast ook heel belangrijk voor je bedrijf. Een kritische mening van klanten of juist een groot compliment krijgen, levert nieuwe inzichten op, wat jouw service kan optimaliseren!
Maar hoe weet jij of je klanten blij zijn met jouw service en producten en hoe bereik je dit? En ten tweede, hoe zorg je er nou precies voor dat jouw klant ook tevreden blijft? Dat kan soms namelijk best een uitdaging zijn. De meest efficiënte tips die jij direct kunt toepassen hebben wij voor jou in kaart gebracht dus lees snel verder.
Met deze 10 tips zorg je voor een optimale klanttevredenheid
1. Krijg inzicht in de tevredenheid van jouw klanten
Meet daarom wat jouw klanten van een dienst of product vinden, met bijvoorbeeld een feedback-functie. De ingebouwde feedback-module in Plannen.nl is hier een mooi voorbeeld van: je ziet snel en effectief wat jouw klanten van jouw product, dienst of service vonden.
-
Door de geoptimaliseerde feedback-module van Plannen.nl zie jij heel snel wat volgens klanten verbeterpunten zijn, waar jouw bedrijf vervolgens perfect op kan inspelen
-
Ook de positieve factoren worden benoemd. Aspecten waar klanten juist heel tevreden over zijn, geven jouw team een positieve boost en creëert een goede motivatie
-
De feedback-module verbetert jouw relatie met klanten
-
Doordat je specifiek vraagt naar de mening van klanten, geef jij hen het gevoel dat zij altijd centraal staan en jij hun mening waardeert. Dit heeft een positieve werking op de tevredenheid van je klant.
2. Lever iets extra's naast de 'standaard' service
Denk met de klant mee, en probeer iets meer te bieden dan wat de klant vraagt of verwacht. Probeer daarbij naar een goede oplossing te werken die voor zowel medewerker als klant geschikt is. Een extraatje zoals een goodiebag geven bij een aankoop is een mooi voorbeeld! Zo spreek jij ook meteen je waardering uit naar de klant.
3. Leer je klanten kennen
Verdiep je in de klant, probeer bijvoorbeeld te achterhalen wat eventuele interesses zijn. Zo kan jij perfect inspelen op de wensen van jouw klant.
4. Bouw loyaliteit op
Als klanten merken dat jouw bedrijf loyaal is, geeft dit een gevoel van vertrouwen, wat de kans groot maakt dat klanten terugkomen. Je zou klanten bijvoorbeeld kunnen belonen met mooie aanbiedingen die alleen voor terugkerende klanten gelden!
5. Bedenk leuke acties voor nieuwe klanten
Een kortingscode of een extra toevoegen bij een product of aankoop, zijn manieren om een klant over de streep te trekken. Zoals gezegd is het belangrijk om bestaande klanten te belonen, maar nieuwe klanten mogen hierbij niet vergeten worden. Dit stimuleert de klant om het product of dienst aan te schaffen.
6. Werk nauw samen
Besteed aandacht aan het gehele pakket wat jouw product, dienst of service tot stand brengt: marketing, betaalfuncties, leveranciers, bezorgdiensten, ga zo maar door. Als jij precies weet wat er speelt, sta je niet ineens voor een verrassing als een klant mailt dat zijn/haar product al 2 weken te laat is. Door nauw samen te werken verklein jij de kans op klachten
7. Blijf communiceren met je klant
Klanten waarderen het als er op tijd en goed naar hen gecommuniceerd wordt. Mocht een product toch net later bezorgd worden dan gepland of onverwachts niet op voorraad zijn, communiceer dit dan met de klant. Direct en eerlijk zijn is hierbij belangrijk. Zo weet de klant precies waar hij/zij aan toe is.
8. Maak het de klant zo makkelijk mogelijk
Stel, jouw klant doet een online aankoop… Klanten kunnen gefrustreerd worden van onnodige informatie, een ingewikkeld betalingssysteem of andere onduidelijkheden. Een efficiënt en overzichtelijk online systeem voorkomt het verlies van potentiële klachten!
9. Zorg ervoor dat jouw medewerkers tevreden zijn
Als medewerkers ontevreden zijn, heeft dit een groot effect op de manier waarop zij service bieden aan klanten. Zorg daarom voor voldoende aandacht voor medewerkers, door ze te motiveren en te belonen. Dit doe je bijvoorbeeld door naar ze te luisteren en ze de mogelijkheid te geven om zich te ontwikkelen binnen jouw bedrijf.
10. Bedank de klant na een aankoop
Dit kun je mooi combineren met de feedback-module! Zorg ervoor dat je de klant bedankt voor het vertrouwen en het aanschaffen van een product of een geleverde dienst. Vervolgens kun je ervoor kiezen om een kleine present toe te voegen. Een goed voorbeeld hiervan is een kortingscode. Door de klant te bedanken blijf jij aandacht besteden aan de klant, wat ook na verkoop erg belangrijk blijft.
Mooie doelen bereiken door tevreden klanten
Het is duidelijk dat een blije klant, vaker terugkeert dan een ontevreden klant. Je weet nu dat inspelen op de mening van de klant jouw bedrijf laat groeien. Maar wat zijn doelen die bereikt kunnen worden door klanttevredenheid?
-
Klanttevredenheid zorgt voor een verhoging in jouw omzet.
-
Bespaar op marketingkosten doordat de klant al bekend is met jouw bedrijf, product of dienst! Het kost namelijk 5 keer zoveel tijd en moeite om nieuwe klanten aan te trekken vergeleken met bestaande klanten. Positieve mond-tot-mond reclame is vaak veel effectiever dan algemene marketing.
-
Stimuleer de verkoop van nieuwe producten of diensten. Tevreden klanten zijn makkelijker over te halen, omdat zij jouw product of dienst al eerder hebben ervaren.
-
Creëer nieuwe mogelijkheden. Doormiddel van een hoge klanttevredenheid, creëer je meer inspiratie voor nieuwe mogelijkheden. Denk aan een loyaliteitsprogramma of een uitbreinding van jouw onderneming.
Gebruik de feedback-module van Plannen.nl om jouw klanten te laten zien dat hun mening telt, en speel hier slim op in. Een tevreden klant helpt jou uiteindelijk veel verder, dus besteed hier aandacht aan. Met gebruik van deze tips, zal jouw onderneming de top bereiken!