Je kent het wel: als klant zijnde lang wachten op een antwoord, via een chat, e-mail of aan de lijn. De meeste klanten willen altijd snel geholpen worden, wat geheel begrijpelijk is. Uit onderzoek is dan ook gebleken dat ontevreden klanten het vaakst komen door lange wachtrijen in de detailhandel, maar ook aan de lijn. Een lange wachtrij of wachttijd kan al een negatief verschil maken. Des te belangrijker dat jouw onderneming hier aandacht aan besteed!
Stel, jij runt een callcenter... Dan zou het goed kunnen dat er simpelweg te weinig medewerkers zijn op de drukste momenten, wat voor lange wachttijden kan zorgen. Maar ben jij werkzaam in de detailhandel? Dan kan een gebrek aan kennis of ervaring of juist de drukte zorgen voor klanten die langer moeten wachten.
Soms is een wachtrij dan ook simpel te verhelpen, maar in andere gevallen ligt het wat complexer. Wij hebben voor jou zowel gemakkelijke en snelle adviezen, als lange termijn tips opgesteld, waarbij Plannen.nl je organisatie goed van dienst kan zijn!
Plannen.nl vermindert de wachtrijen in de detailhandel
Natuurlijk kan jouw winkel nu niet evenveel klanten ontvangen als voorheen. Maar in de tussentijd kan het wel weer, ook al is dit een beperkt aantal! Maar hoe zorg je er dan voor dat er niet oneindig veel klanten langskomen en jij je toch aan de RIVM maatregelen houdt? Zowel voor de korte als op lange termijn kan Plannen.nl jou goed van dienst zijn om wachttijden / wachtrijen te verminderen.
Winkelen op afspraak is nu verplicht, maar wij zorgen ervoor dat er een maximaal aantal klanten per tijdvak in jouw winkel komt, wat klanten ook geheel zelf in kunnen plannen. Zo krijg jij regelmaat, weet je precies waar je aan toe bent (hoeveel klanten jij kunt verwachten die dag), heb jij geen wachtrijen in je winkel, houd jij je aan de richtlijnen van het RIVM en geef jij klanten duidelijkheid! Wat wil je nog meer? :-)
Onze overige nuttige tips & adviezen
Wij hebben voor jou nog enkele handige tips opgesomd, die jij direct kunt inzetten!
-
Automatische terugbelfunctie
Met deze handige tool laat jij klanten niet onnodig lang wachten en laat jij hen meteen weten waar ze aan toe zijn. De klant weet dan dat het druk is, hangt niet 20 minuten zonder gehoor aan de telefoon en wordt op een klantvriendelijke manier benadert dat hij/zij zo snel mogelijk teruggebeld wordt als er een medewerker beschikbaar is.
-
Communiceer ontwikkelingen
Zorg ervoor dat elke keer als er een nieuwe ontwikkeling of vernieuwing in je bedrijf plaatsvindt, je de afdelingen waarbij dit van belang is, goed op de hoogte stelt. Als een klant belt met een vraag, is het fijn dat diegene niet onnodig lang hoeft te wachten. Is de vraag eigenlijk gerelateerd aan een andere afdeling? Dan kan je er altijd voor zorgen dat de lijn doorverbonden wordt naar geschikte afdeling.
-
Regelmatig cursussen / opleidingen volgen
Voordat je jouw werknemers hebt aangenomen en op de klantenservice hebt geplaatst, hebben zij in de meeste gevallen al enkele opleidingen of cursussen gevolgd. Hierbij is kennis erg belangrijk, maar het is misschien nog wel belangrijker om dit in stand te houden. Stel daarom, bijvoorbeeld per kwartaal of half jaar, een e-learning, cursus of kleine opleiding verplicht, waarbij zij een bepaald resultaat moeten behalen. Zo blijven jouw medewerkers leren, en ook gemotiveerd!
-
Duidelijke communicatie
Het komt nog ontzettend vaak voor: miscommunicatie. En met miscommunicatie komen vaak ontevreden klanten. Door duidelijk met klanten te communiceren, of dit nou via de telefoon, mail of SMS is, laat jij klanten precies weten waar ze aan toe zijn. Zorg er daarom voor dat jij een goed communicerend team hebt, wat automatisch ook wachttijden voor klanten vermindert!
Heb jij al onze adviezen opgevolgd? Dan weet jij dat je er in ieder geval al alles aan doet om wachttijden te verminderen. Zet Plannen.nl in waar nodig, als jij bijvoorbeeld een winkel hebt. Heb je nog eventuele vragen, bijvoorbeeld hoe je Plannen.nl kunt toepassen in jouw onderneming? Laat het ons gerust weten via de chat of neem contact op met onze klantenservice.